Noutăți:
- 2 februarie 2025: S-au afișat rezultatele preliminare și subiectele concursului PHI 2025. Participanții care au obținut punctaje mici sunt prezentați într-o ordine întâmplătoare la finalul clasamentelor. Premianții concursului vor fi publicați doar după analiza rezultatelor.
- 3 februarie 2025: În urma observațiilor primite am constatat că problema 12. din setul de clasa a VI-a și problema 29. din setul de clasa a VIII-a conțin erori de redactare care le fac să nu aibă nici o variantă corectă de răspuns. În consecință, aceste probleme vor fi eliminate din calculul punctajelor iar clasamentele preliminare vor fi actualizate cu noile valori ale punctajelor.
- 4 februarie 2025: Au fost actualizate clasamentele cu noile punctaje rezultate prin eliminarea celor două probleme de clasa a VI-a și respectiv a VIII-a.
- 12 februarie 2025: S-au publicat premianții concursului pentru clasele de gimnaziu. Până la emiterea de către MEC a unei noi Metodologii de organizare și desfășurare a concursurilor școlare, în acest an la concursul PHi se vor acorda premii și mențiuni speciale.
- 14 februarie 2025: S-au publicat premianții concursului pentru clasele de liceu. Până la emiterea de către MEC a unei noi Metodologii de organizare și desfășurare a concursurilor școlare, în acest an la concursul PHi se vor acorda premii și mențiuni speciale.
- 5 martie 2025: Diplomele participanților au fost expediate către coordonatorii centrelor de concurs.
Concursul PHI este un concurs care se desfășoară în întregime online - diplomele premianților sunt expediate doar în format PDF și sub această formă au valoare de original.
În afara premiilor și mențiunilor nu se transmit alte diplome sau adeverințe.
Subiecte:

- Concursul națioanl de fizică Ф se organizează anual în scopul stimulării contactelor profesionale între diferite grupuri de profesori, elevi și studenți și al dezvoltării sistemului competițional și concurențial. El este deschis tuturor celor care îndeplinesc condițiile regulamentului.
- Organizatorii concursului sunt Facultatea de Fizică din cadrul Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Iași și Centrul Județean de Excelență Iași.
- Concursul se va organiza conform unui program stabilit, fiecare concurent participând la concurs în mod individual.
- Concursul se adresează elevilor claselor VI-XII. Concurenții care provin din alte categorii pot participa la concurs numai cu avizul comitetului de organizare. Concurenții se pot înscrie la concurs numai în cadrul anului de studiu în care se află în momentul concursului. Excepție fac participanții elevi în unități de învățământ din Republica Moldova care se pot înscrie la rundele a căror programă de concurs corespunde programei de fizică a clasei pe care o parcurg în prezent.
- Organizatorii concursului vor stabili perioada de desfășurare a concursului, intervalele orare, materia prevăzută pentru concurs și modul concret de desfășurare, în procedura de concurs.
- În urma concursului, participanții vor ocupa locuri după cum urmează:
- Primii 6% dintre concurenți în ordine descrescătoare a punctajului obținut vor lua premiul I.
- Următorii 9% dintre concurenți, în ordinea descrescatoare a punctajului obținut, vor primi premiul al II-lea.
- Următorii 12% dintre concurenți vor primi premiul al III-lea.
- Următorii 15% dintre concurenți vor fi menționați.
- Rezultatele următorilor candidați rămân numai la cunoștința membrilor comitetului de organizare.
- Se pot acorda premii corespunzatoare locurilor I, II și III, mențiuni, precum și premii speciale.
- Comitetul de organizare (CO) are urmatoarele responsabilități:
- Organizează activitatea și se asigură că aceasta se desfașoară conform reglementarilor.
- Se asigură că toti concurenții îndeplinesc cerințele de concurs din toate punctele de vedere. CO va descalifica pe acei concurenți care nu îndeplinesc condițiile stipulate.
- Verifică rezultatele competiției.
- Asigură clasificarea corectă și justă a concurentilor.
- Stabilește organizatorii și membrii comitetului de organizare ai urmatoarei ediții a concursului.
- Comitetul științific (CS) are următoarele responsabilități:
- Elaborează programa de concurs.
- Elaborează subiectele de concurs.
- Verifică răspunsurile date și notarea concurenților.
- Comitetul de organizare (CO) și comitetul științific (CS) se compun din coordonator CO, coordonator CS și membri. Coordonatorul CS va fi totodată și membru al CO. Coordonatorii și membrii comitetelor sunt numiți de către organizatori, pe durata necesară până la organizarea urmatoarei ediții a competiției.
- Prezentul regulament este completat cu:
Activitățile vor fi desfășurate conform datelor din tabelul de mai jos:
Sâmbătă 1 FEBRUARIE 2025
Clasa | Orele de concurs |
clasa a 10-a | 09:00-11:00 |
clasa a 9-a | 12:00-14:00 |
clasa a 11-a | 15:00-17:00 |
clasa a 12-a | Elevii clasei a 12-a pot participa la concurs împreună cu oricare dintre participanții claselor a 9-a, a 10-a sau a 11-a (la una sau mai multe clase) și vor fi ordonați în clasamentul clasei a 12-a în funcție de punctajul maxim obținut la una dintre clasele la care au participat. |
Duminică 2 FEBRUARIE 2025
Clasa | Orele de concurs |
clasa a 7-a | 09:00-11:00 |
clasa a 6-a | 12:00-14:00 |
clasa a 8-a | 15:00-17:00 |
- Participanții din Republica Moldova sunt invitați să se înscrie la clasa a cărei materii corespunde materiei pe care o studiază în anul curent.
- Comitetele de organizare locale vor asigura accesul concomitent la una sau mai multe săli de concurs având calculatoare conectate permanent la rețeaua Internet.
- Fiecare centru participant va selecționa un număr de maxim 25 elevi la nivelul fiecărui an de studii. Depășirea acestei cifre se poate face numai cu aprobarea comitetului de organizare.
- Elevii vor avea acces în sală pe baza carnetului de note, la clasa a VI-a și clasa a VII-a, și pe baza buletinului de identitate la celelalte clase. Elevii se vor prezenta la sala de concurs cu 30 de minute înainte de ora oficială de deschidere a concursului.
- Elevii pot aduce instrumente de scris, foi nescrise și calculatoare de buzunar.
- Fiecare elev se va înregistra pe pagina web a concursului, în ordinea intrării în sală, înainte de ora oficială de începere a concursului, folosind numele și parola pe care la va primi în momentul intrării în sală.
- Itemii de evaluare se vor prezenta sub forma de grilă, cu o singură variantă corectă de răspuns. Nu există posibilitatea de a se selecta mai mult de un raspuns.
- După rezolvarea itemilor din cadrul unui set, participanții vor apăsa cu ajutorul mouse-ului butonul de trimitere a răspunsurilor (”Submit all and finish”).
- Pentru fiecare răspuns corect se adaugă punctajul corespunzător itemului respectiv. Pentru răspuns greșit se scade 25% din valoarea răspunsul corect corespunzător, iar pentru lipsa oricărui răspuns la un item, punctajul total rămâne nemodificat. Un candidat poate trimite o singură dată răspunsurile corespunzătoare fiecărui set de probleme.
- Competiția va avea o singură fază, cea națională. Aceasta va consta în rezolvarea unui număr de 30 de probleme grupate în 6 teste, într-un interval de 2 ore.
- Răspunsurile corecte la probleme și rezultatele vor fi afișate ulterior pe pagina web a concursului.
- În cazul identificării - înainte sau după publicarea răspunsurilor corecte - a unor probleme ale căror răspunsuri corecte au fost marcate, în mod eronat, drept greșite pe platformă, atunci se va corecta eroarea prin rectificarea punctajelor acordate variantelor de răspuns aferente problemelor în cauză și se vor recalcula puctajele participanților.
- În cazul identificării - înainte sau după publicarea răspunsurilor corecte - a unor probleme care nu au niciunul sau mai mult de un răspuns corect sau probleme care sunt în afara programei de concurs, atunci aceste probleme vor fi elimiante din concurs și se vor recalcula puctajele participanților fără a le lua în considerare.
- În cazul identificării - înainte, în timpul sau după desfășurarea rundelor de concurs - a unor tentative de fraudă din partea unor participanți, individual sau în grup, atunci Organizatorul va elimina participanții în cauză din clasamentele publicate și nu le va acorda diplome.
- În cazul identificării unor centre de concurs la care au avut loc încercări sistematice de fraudă - în cazul uneia sau a mai multor runde de concurs - atunci respectivul centru, la următoarele două participări la ediții ale concrului PHI, va putea înscrie un număr de participanți redus cu 75% față de numărul participanți înscriși la fiecare rundă de concurs la ediția la care au fost identificate încercările sistematice de fraudă.
La elaborarea subiectelor se pot folosi noțiuni studiate în anii anteriori.
Limitele materiei:
clasa a 6-a | Materia clasei, până la - Inerția, proprietate generală a corpurilor. |
clasa a 7-a | Materia clasei, până la - Lucrul mecanic și energia. |
clasa a 8-a | Materia clasei, până la - Efectul magnetic al curentului electric. |
clasa a 9-a | Materia clasei, până la - Teoreme de variație și legi de conservare în mecanică. |
clasa a 10-a | Materia clasei, până la - Transformări de stare de agregare. |
clasa a 11-a | Materia clasei, până la - Curentul alternativ. |
clasa a 12-a | Elevii clasei a 12-a pot participa la clasele a 9-a, a 10-a, a 11-a (la una sau mai multe clase) și vor fi premiați pe baza punctajului maxim obținut la una din clasele la care au participat. |
Participanții din Republica Moldova sunt invitați să se înscrie la clasa a cărei materii corespunde materiei pe care o studiază în anul curent.
Fondatori ai Proiectului PHI
Rodica PERJOIU | Alexandru STANCU | Mihai CERCHEZ |
Seryl TALPALARU | Laurențiu STOLERIU | Petronel POSTOLACHE |
Organizare
Comitetul de organizare
Irina ZAMFIRESCU |
Sebastian POPESCU |
Comitetul științific
Coordonatori | |
Sebastian POPESCU Irina ZAMFIRESCU Ionuț TOPALĂ Laurențiu STOLERIU |
Membri |
Liliana ALEXANDRU, Maria ANIȚA, Iuliana ANTON, Mădălina ARUXANDEI, Daniela BĂBUȘCĂ, Petru Doru BALAN, Mihai BUȚĂ, Laura CIOCOIU, Daniela DRAGAN, Sorin GALER, Marinela JUVERDEANU, Cristinel MIRON, Andu OUATU, Jean ROTARU, Vasile SILVAȘ, Mihaela ȚURA, Carmen Beatrice ZELINSCHI |